Home » Hypnotherapie » Stress & burn-out
PraktijkTranceformaInaMennegaaanbevelingMarkwwwtranceformanl.jpg

Praktijk Tranceforma: stress & burn out klachten

We maken onderscheid tussen gezonde stress en ongezonde stress

Gezonde stress hebben we nodig, we kunnen niet zonder. Het zorgt ervoor dat we ons bed uit komen, activiteiten ondernemen en kunnen presteren. 

Ongezonde stress ervaren we als de spanning te hoog wordt en te lang duurt. Als we geen tijd krijgen, of onszelf gunnen, om te ontspannen en daarmee ons lichaam geen tijd geven om te herstellen.

Stressklachten

  • slecht slapen
  • gespannenheid
  • slecht eten en drinken
  • niet goed voor jezelf zorgen
  • vastzittende spieren in nek, schouders en rug
  • vermoeidheid
  • neerslachtigheid

Wanneer we tijdig ingrijpen verdwijnen deze klachten weer bij voldoende herstel. 

Er zijn wel aanpassingen nodig in gedrag en leefgewoonte, zodat terugval wordt voorkomen.

PraktijkTranceformaInaMennegawerkstresswwwtranceformanl.gif

Burn out

Bij een burn-out is er al veel langere tijd over grenzen gegaan, waardoor het natuurlijk actie-rust-regelsysteem van ons lichaam het uiteindelijk laat afweten. Het lijkt alsof we voortdurend in de over-drive zitten. Ons lichaam, gevoel en emoties komen een tijdlang niet tot rust en uitputting is het gevolg

Psychische symptomen

  • concentratieverlies
  • besluiteloosheid
  • angst- en paniekklachten
  • geheugenproblemen
  • snel kwaad
  • jezelf snel ergeren
  • gevoel van machteloosheid
  • opgejaagd gevoel
  • neerslachtig
  • sneller agressief
  • wantrouwen
  • nergens zin in
  • gevoelens van onzekerheid
  • neiging tot verslaving
  • niet kunnen genieten
  • minder zelfvertrouwen
  • uitstel gedrag 

Lichamelijke symptomen

  • constante moeheid
  • slapeloosheid
  • gevoel van uitputting
  • pijn in de spieren
  • nek- en schouderpijn
  • spanning op de buikstreek
  • energieloze stem
  • hoge ademhaling
  • vergeetachtigheid
  • geen of weinig zin in seks
  • snel moe of grieperig
  • darmproblemen
  • hoge hartslag
  • hoge bloeddruk 
  • gevoel van watten in het hoofd

Burn out door Bore out

Mensen kunnen ook stress ervaren als je werk doet wat te weinig van je vraagt, niet passend is bij je kwaliteiten. Verveling is het gevolg.

De symptomen lijken veel op die van een burn-out.

Klachten zijn met name:

  • vermoeidheid 
  • depressie

Het is dan raadzaam te kijken naar wie je bent, wat je kunt en wat je zou willen.

Aanpassingen zijn nodig, of in de concrete situatie of hoe je ernaar kijkt, zodat je je weer beter gaat voelen over jezelf.

PraktijkTranceformaInaMennegaABCRationeleEmotieveTherapiewwwtranceformanl.jpg

Stresshantering: beter omgaan met stress

Vaak gaat het niet om de feitelijke situatie, maar om de gedachten (en gevoelens) die we over de situatie hebben die ervoor zorgen dat we stress ervaren. Voor een groot deel creëren we stress dus zelf

Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als we moeten presteren of ons in een sociale omgeving moeten begeven. Soms spelen er zich dan al allerlei rampscenario's af in ons hoofd. Dat heeft onmiddellijk zijn invloed op onze emoties en ons lichaam. We kunnen ons dan al zenuwachtig voelen terwijl we nog gewoon thuis in onze stoel zitten.

Wanneer we stilstaan bij onze gedachten en deze vriendelijk, zonder oordeel, onderzoeken kunnen we beter met (stressvolle) situaties omgaan. We ervaren vrijwel onmiddellijk meer ruimte voor onszelf.

De feitelijke situatie is niet veranderd, maar wel onze gedachten en gevoel erover. Ook kunnen we beter in contact blijven met onze eigen behoeften. Het aangeven van grenzen wordt gemakkelijker.  

Herstel is altijd mogelijk

Het is belangrijk vroegtijdig stresssignalen te herkennen en erop te reageren met aanpassing van je gedrag. Worden signalen niet onderkent dan volgt vaak nogal plots een totale break-down, waarbij iemand vaak letterlijk niet meer z'n bed uit kan komen door oververmoeidheid (burn-out).

Ook wanneer mijn ondersteuning in dit latere stadium wordt ingeroepen kan toch nog altijd, in relatief korte tijd, herstel plaatsvinden.